Tydzień z książką
W tygodniu poświęconym książce dzieci z dwóch najmłodszych grup dowiedziały się jak powstaje papier, który wykorzystywany jest do tworzenia książek. Sami mogli również stworzyć swoja własną kartkę papieru. Elfiki i Entilki dowiedziały się, że dawniej ludzie pisali na kamieniu, glinianych tabliczkach oraz papirusie. Książki jakie znamy dziś powstały wraz z wynalezieniem papieru. Dzieci poznały również kodeks dbania o książki. Zainteresowaniem cieszyły się także słuchowiska, które są świetną alternatywą dla książek. Dzieci mogły wyobrazić sobie cudowny świat np. Czerwonego Kapturka oraz Szewczyka Dratewki. Pod koniec tygodnia Elfiki i Entilki poznały różnego rodzaju litery i pisma spotykane w książkach. Rozmowy o ciekawych bohaterach oraz ich przygodach były dla dzieci inspiracją do stworzenia okładki książki na własnoręcznie wykonanej kartce.
W starszej
grupie tydzień rozpoczął się od zajęć na których, dzieci poznały proces
tworzenia książki, dowiedziały się kto pracuje przy jej tworzeniu. Ćwiczyły pisanie
liter, zapisując na kartkach nazwy zawodów osób, które pracują przy tworzeniu
książki. Znajomość treści różnych bajek, oraz umiejętność uważnego słuchania dzieci
ćwiczyły w zadaniu polegającym na dobraniu fragmentu tekstu z książki z odpowiednim
tytułem. Gryfinki oraz Lumiki stworzyły
okładki do wymyślonych przez siebie książek. Sami wymyślali tytuł swojej książki
i z wielką starannością tworzyli do nich ilustrację. Dzieci poznały historię
pewnej książeczki, która była smutna, ponieważ była źle traktowana i zapoznały się z regulaminem
właściwego traktowania książek. W wakacje znaleźliśmy również czas na troszkę
matematyki. Gryfinki i Lumiki przeliczały książeczki na półeczkach. Dodawały
lub odejmowały, tak aby ilość książek na każdej półce zgadzała się wskazaną na niej liczbą. W ostatnim
dniu tygodnia na zajęciach dzieci podążając za strzałkami znajdującymi się na podłodze
w ich sali odnalazły skarb, którym okazała się torba wypełniona książkami. Ich
zadaniem było opowiedzieć czym różnią się książki (grubość, wielkość, tekst
który się znajduje, gdzie można kupić, wypożyczyć). Uczestniczyły w zabawie
ruchowej "Książeczki na półeczki", podzielone na kilka „kolorowych grup”
musiały uważnie słuchać kiedy będzie wywołany ich kolor i wtedy „wskoczyć na półkę”
tzn stanąć koło nauczyciela. Zadaniem dzieci
było również rozwiązanie zagadek dotyczących różnych bajek, a ich rozwiązania, odpowiednio
ułożone stworzyły hasło będące tematem zajęć. Na koniec do rozwiązania był
rebus dotyczący tematu tygodnia, z którym dzieci poradziły sobie bardzo dobrze.
Zobacz zdjęcia