Tydzień z książką

W tygodniu poświęconym książce dzieci z dwóch najmłodszych grup dowiedziały się jak powstaje papier, który wykorzystywany jest do tworzenia książek. Sami mogli również stworzyć swoja własną kartkę papieru. Elfiki i Entilki dowiedziały się, że dawniej ludzie pisali na kamieniu, glinianych tabliczkach oraz papirusie. Książki jakie znamy dziś powstały wraz z wynalezieniem papieru. Dzieci poznały również kodeks dbania o książki. Zainteresowaniem cieszyły się także słuchowiska, które są świetną alternatywą dla książek. Dzieci mogły wyobrazić sobie cudowny świat np. Czerwonego Kapturka oraz Szewczyka Dratewki. Pod koniec tygodnia Elfiki i Entilki poznały różnego rodzaju litery i pisma spotykane w książkach. Rozmowy o ciekawych bohaterach oraz ich przygodach były dla dzieci inspiracją do stworzenia okładki książki na własnoręcznie wykonanej kartce.

W starszej grupie tydzień rozpoczął się od zajęć na których, dzieci poznały proces tworzenia książki, dowiedziały się kto pracuje przy jej tworzeniu. Ćwiczyły pisanie liter, zapisując na kartkach nazwy zawodów osób, które pracują przy tworzeniu książki. Znajomość treści różnych bajek, oraz umiejętność uważnego słuchania dzieci ćwiczyły w zadaniu polegającym na dobraniu fragmentu tekstu z książki z odpowiednim tytułem.  Gryfinki oraz Lumiki stworzyły okładki do wymyślonych przez siebie książek. Sami wymyślali tytuł swojej książki i z wielką starannością tworzyli do nich ilustrację. Dzieci poznały historię pewnej książeczki, która była smutna, ponieważ była  źle traktowana i zapoznały się z regulaminem właściwego traktowania książek. W wakacje znaleźliśmy również czas na troszkę matematyki. Gryfinki i Lumiki przeliczały książeczki na półeczkach. Dodawały lub odejmowały, tak aby ilość książek na każdej półce  zgadzała się wskazaną na niej liczbą. W ostatnim dniu tygodnia na zajęciach dzieci podążając za strzałkami znajdującymi się na podłodze w ich sali odnalazły skarb, którym okazała się torba wypełniona książkami. Ich zadaniem było opowiedzieć czym różnią się książki (grubość, wielkość, tekst który się znajduje, gdzie można kupić, wypożyczyć). Uczestniczyły w zabawie ruchowej "Książeczki na półeczki", podzielone na kilka „kolorowych grup” musiały uważnie słuchać kiedy będzie wywołany ich kolor i wtedy „wskoczyć na półkę” tzn  stanąć koło nauczyciela. Zadaniem dzieci było również rozwiązanie zagadek dotyczących różnych bajek, a ich rozwiązania, odpowiednio ułożone stworzyły hasło będące tematem zajęć. Na koniec do rozwiązania był rebus dotyczący tematu tygodnia, z którym dzieci poradziły sobie bardzo dobrze.
Zobacz zdjęcia